اظهارنامه مالیاتی
 
 
به طور کلی مالیات انواع و اقسام مختلفی دارد که به دو دسته بندی کلی مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود .
یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد است که بر طبق آن تجار و شرکت های تجاری باید در انتهای هر سال مالی ، میزان درآمد ، سود ، زیان ، هزینه ها و ... را به مرجع ذی ربط یعنی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند .

به این کارنامه مالی که هر ساله به اداره مالیات توسط شرکت های تجاری و تجار  تقدیم می شود ، اظهار نامه مالیاتی می گویند . در واقع براساس این اظهار نامه های مالیاتی ، مالیات اصناف و تجار و شرکت های تجارتی مشخص می شود . از سال 1391 این اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی بارگذاری شده و در دسترس اداره مالیات قرار داده می شود .

اظهار نامه مالیاتی چیست

همانطور که گفته شد اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی مانند تجار و کسبه یا اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری در جهت محاسبه دقیق مالیات ، توسط اداره امور مالیاتی کشور در اختیار ایشان قرار می دهند . این اظهار نامه در خصوص اشخاص حقیقی باید تا حداکثر 31 تیر ماه هر سال ، در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد .

در واقع اظهار نامه هر ساله برای همان سال مالیاتی تنظیم می شود که از یک فروردین هر سال آغاز شده و تا 29 اسفند ماه ادامه می یابد . البته این در خصوص اشخاص حقیقی صادق است و در مورد اشخاص حقوقی ، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی متفاوت است ، درآمد سال مالیاتی به موجب اساسنامه شرکت مبنای تعیین مالیات قرار داده می شود .

ارائه اظهارنامه یک وظیفه قانونی برای تاجران و شرکت ها محسوب شده و در صورتی که شرکت ها و تجار در انجام این وظیفه کوتاهی یا تقلب کنند مشمول جریمه های مالیاتی و مجازات های در نظر گرفته شده در قانون خواهند شد .

چگونگی تنظیم اظهار نامه مالیاتی

تا قبل از سال 1391 ، اظهارنامه های مالیاتی به صورت کاغذی در فرم های پیش آماده تهیه می شد . مودیان مالیاتی می بایست این فرم ها را از مراکز مربوطه خریداری کرده و نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی خود در این فرم های پیش آماده اقدام می کردند .

از آنجا که این فرآیند بسیار زمان بر و پر هزینه بود ، از سال 1391 بنا شد تا اظهار نامه های مالیاتی به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشورت کمیل و ارسال شود .
بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودیان مالیاتی 99 نبوده و این فرآیند به صورت غیر حضوری انجام می گیرد .

بعد از آنکه اظهارنامه به صورت الکترونیکی تکمیل و ارسال شد ، شرکت ها و تاجر باید در فرصت قانونی که به آن ها داده می شود نسبت به ارائه دفاتر قانونی خود به اداره مالیات اقدام کنند . این دفاتر شامل دفتر روزنامه و دفتر دارایی است که اطلاع از نحوه کار و تنظیم آن ها برای تمام مودیان الزامی است

مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 99

اظهار نامه های مالیاتی باید تا حداکثر 31 تیر ماه هر سال به اداره امور مالیات تقدیم شود ، البته با توجه به شیوع کرونا در سال ۹۹ استثنائا مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی تا شهریور ماه تمدید شد .

مهلت ارسال اظهارنامه های مالیاتی

لازم به ذکر است که بعد از تسلیم اظهار نامه های مالیاتی در صورتی که اشکالی در تکمیل این اظهار نامه وجود داشته باشد ، مودیان تا مدت 30 روز مهلت ویرایش و رفع نقص دارند .

اظهار نامه های مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی در طول مدت 12 ماه بعد از تسلیم ، توسط اداره دارایی فرصت رسیدگی داشته و بعد از تسلیم اظهار نامه ، اداره دارایی تا سه ماه فرصت دارد که بررسی های مربوط به رسیدگی خود را در قالب یک برگه تشخیص به مودی مالیاتی اعلام کند .

در رابطه با برگه تشخیص فرصت اعتراض نیز فراهم است و مودیان محترم می توانند در مهلت تعیین شده نسبت به این برگه ، اعتراض کنند .

همانطور که گفته شد از سال 1397 اظهار نامه ها به صورت اینترنتی ارسال می شوند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست .
اما برای آنکه امکان ارسال اظهار نامه ها فراهم شود ابتدا لازم است که در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام انجام شود .
 

مطالب پیشنهادی مجله خبری با من تامین

سازمان تامین اجتماعی به منظور دستیابی به اهداف سند درمان ۱۴۰۴ و توزیع عدالت، به سراغ طرح سطح‌بندی خدمات درمانی رفته است اما باید دید در این مسیر چه تهدیدهایی پیش رو دارد.
بازنشستگان تامین اجتماعی که جامعه‌ای بسیار گسترده هستند و بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان کشور را تشکیل می‌دهند، در سال جاری در مقوله همسان‌سازی، شاهد تبعیضات و مشکلات بسیار بودند.
متأسفانه شاهد این هستیم که کارگرانی در جامعه مشغول فعالیت هستند که حداقل های قانونی کار را دریافت نمی کنند. این کارگران در بهترین حالت تنها پایه حقوق را دریافت می کنند و مشمول سایر مزایا نمی شوند.