اظهارنامه مالیاتی
 
 
به طور کلی مالیات انواع و اقسام مختلفی دارد که به دو دسته بندی کلی مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود .
یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد است که بر طبق آن تجار و شرکت های تجاری باید در انتهای هر سال مالی ، میزان درآمد ، سود ، زیان ، هزینه ها و ... را به مرجع ذی ربط یعنی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند .

به این کارنامه مالی که هر ساله به اداره مالیات توسط شرکت های تجاری و تجار  تقدیم می شود ، اظهار نامه مالیاتی می گویند . در واقع براساس این اظهار نامه های مالیاتی ، مالیات اصناف و تجار و شرکت های تجارتی مشخص می شود . از سال 1391 این اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی بارگذاری شده و در دسترس اداره مالیات قرار داده می شود .

اظهار نامه مالیاتی چیست

همانطور که گفته شد اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی مانند تجار و کسبه یا اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری در جهت محاسبه دقیق مالیات ، توسط اداره امور مالیاتی کشور در اختیار ایشان قرار می دهند . این اظهار نامه در خصوص اشخاص حقیقی باید تا حداکثر 31 تیر ماه هر سال ، در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد .

در واقع اظهار نامه هر ساله برای همان سال مالیاتی تنظیم می شود که از یک فروردین هر سال آغاز شده و تا 29 اسفند ماه ادامه می یابد . البته این در خصوص اشخاص حقیقی صادق است و در مورد اشخاص حقوقی ، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی متفاوت است ، درآمد سال مالیاتی به موجب اساسنامه شرکت مبنای تعیین مالیات قرار داده می شود .

ارائه اظهارنامه یک وظیفه قانونی برای تاجران و شرکت ها محسوب شده و در صورتی که شرکت ها و تجار در انجام این وظیفه کوتاهی یا تقلب کنند مشمول جریمه های مالیاتی و مجازات های در نظر گرفته شده در قانون خواهند شد .

چگونگی تنظیم اظهار نامه مالیاتی

تا قبل از سال 1391 ، اظهارنامه های مالیاتی به صورت کاغذی در فرم های پیش آماده تهیه می شد . مودیان مالیاتی می بایست این فرم ها را از مراکز مربوطه خریداری کرده و نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی خود در این فرم های پیش آماده اقدام می کردند .

از آنجا که این فرآیند بسیار زمان بر و پر هزینه بود ، از سال 1391 بنا شد تا اظهار نامه های مالیاتی به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشورت کمیل و ارسال شود .
بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودیان مالیاتی 99 نبوده و این فرآیند به صورت غیر حضوری انجام می گیرد .

بعد از آنکه اظهارنامه به صورت الکترونیکی تکمیل و ارسال شد ، شرکت ها و تاجر باید در فرصت قانونی که به آن ها داده می شود نسبت به ارائه دفاتر قانونی خود به اداره مالیات اقدام کنند . این دفاتر شامل دفتر روزنامه و دفتر دارایی است که اطلاع از نحوه کار و تنظیم آن ها برای تمام مودیان الزامی است

مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 99

اظهار نامه های مالیاتی باید تا حداکثر 31 تیر ماه هر سال به اداره امور مالیات تقدیم شود ، البته با توجه به شیوع کرونا در سال ۹۹ استثنائا مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی تا شهریور ماه تمدید شد .

مهلت ارسال اظهارنامه های مالیاتی

لازم به ذکر است که بعد از تسلیم اظهار نامه های مالیاتی در صورتی که اشکالی در تکمیل این اظهار نامه وجود داشته باشد ، مودیان تا مدت 30 روز مهلت ویرایش و رفع نقص دارند .

اظهار نامه های مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی در طول مدت 12 ماه بعد از تسلیم ، توسط اداره دارایی فرصت رسیدگی داشته و بعد از تسلیم اظهار نامه ، اداره دارایی تا سه ماه فرصت دارد که بررسی های مربوط به رسیدگی خود را در قالب یک برگه تشخیص به مودی مالیاتی اعلام کند .

در رابطه با برگه تشخیص فرصت اعتراض نیز فراهم است و مودیان محترم می توانند در مهلت تعیین شده نسبت به این برگه ، اعتراض کنند .

همانطور که گفته شد از سال 1397 اظهار نامه ها به صورت اینترنتی ارسال می شوند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست .
اما برای آنکه امکان ارسال اظهار نامه ها فراهم شود ابتدا لازم است که در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام انجام شود .
 

مطالب پیشنهادی مجله خبری با من تامین

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به فراهم شدن امکان ثبت نام اینترنتی تسهیلات قرض الحسنه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: طی روزهای گذشته، بیش از ۹۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران متقاضی، اقدام به ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه کرده و ۴۳ هزار نفر نیز وام خود را دریافت کرده‌اند.
کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با صدور اطلاعیه‌ای از بازنشستگان متقاضی دریافت تسهیلات ۷
امکان ارائه درخواست بازنشستگی عادی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی فراهم شد.