جزییات تازه از پرداخت دستمزد ایام بیماری
جزییات تازه از پرداخت دستمزد ایام بیماری
جزییات تازه از پرداخت دستمزد ایام بیماری
1400/11/02 12:32
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره روند پرداخت «غرامت دستمزد ایام بیماری» به بیمه شدگان این سازمان به ویژه مبتلایان به کرونای امیکرون توضیحاتی ارائه کرد.
 

شکوری در پاسخ به این پرسش که «کیت‌های تشخیصی هنوز گونه اومیکرون را شناسایی نمی‌کنند و افراد مشکوک به کرونای اومیکرون طبق تجویز پزشک به قرنطینه می روند، اما شعب برای درخواست غرامت دستمزد، بدون ارائه تست مثبت کرونا، بیمه شده را مشمول غرامت نمی دانند؛ تکلیف بیمه شده در این موارد چیست؟ » اظهار کرد: به استناد ماده (۵۹) قانون تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که تحت معالجه و یا درمان‌های توانبخشی قرار می‌گیرند و بنا به تشخیص سازمان تامین اجتماعی موقتاً قادر به کار نیستند به شرط عدم اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق، استحقاق دریافت غرامت دستمزد را خواهند داشت.

وی افزود: بنابراین پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان واجد شرایط، قانوناً مستلزم طرح استراحت پزشکی و تایید آن در مراجع پزشکی معتمد سازمان است.

مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: لیکن به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و تسریع و تسهیل در پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگانی که به واسطه ابتلا به بیماری کرونا استراحت پزشکی ارائه می‌کنند، در مواردی که در گواهی استراحت تجویزی توسط پزشک معالج، به صراحت به ابتلای بیمه شده به بیماری کرونا (Covid۱۹) از جمله احتمال ابتلا به سویه اومیکرون اشاره شده و حداقل یکی از مستندات مربوط به اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شده (من جمله مدارک بیمارستانی، نسخ دارویی، تست Rapid ، CTscan ریه و...) که توسط بیمه‌شده ارائه می شود، مؤید ابتلای فرد به بیماری مذکور باشد، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به این قبیل از بیمه‌شدگان بدون نیاز به ارائه تست PCR ، برای استراحت‌های سرپایی تا ۱۵روز و استراحت‌های پزشکی متصل به ایام بستری تا سقف یک ماه بدون نیاز به مراجعه بیمه شده به مراجع معتمد پزشکی صورت می‌پذیرد.

شکوری تاکید کرد که بدیهی است، چنانچه براساس مدارک ارسالی توسط بیمه شده، امکان تشخیص ابتلای وی به بیماری کرونا میسر نباشد، پرداخت غرامت دستمزد پس از طرح موضوع در مراجعه پزشکی معتمد سازمان امکان پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: ضمنا، به منظور تسهیل در پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و کاهش مراجعه بیمه شدگان به واحدهای اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک درمانی مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیر حضوری به نشانی ES.tamin .ir فراهم است.

>>به صفحه رسمی اینستاگرام خدمات غیر حضوری با من تامین بپیوندید<<

مطالب پیشنهادی مجله خبری با من تامین

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: طی سال گذشته بیش از ۷۷۸ هزار سند پرداخت کمک هزینه اروتز و پروتز (وسایل کمک پزشکی) از سوی شعب سازمان تأمین‌اجتماعی صادر شده است.
رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی از افزایش ۵۷درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
سازمان تأمین‌اجتماعی با یادآوری انتقال کلیه امور مربوط به لیست‌های ارسالی حق بیمه کارفرمایان به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان از ابتدای اردیبهشت 1401، از کلیه کارفرمایان خواست در صورت عدم عضویت در این سامانه؛ هرچه سریع‌تر در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان ثبت‌نام کرده و ارسال لیست حق بیمه را به روزهای پایانی ماه، موکول نکنند.
پاسخ: 1-حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد. 2-بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد. 3-بیمه شده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد قبل از بیکار شدن. 4-بیمه شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند را دریافت خواهند کرد.
پاسخ: ۱- درخواست توسط متقاضی ارائه شده باشد ۲- حق بیمه دوران مذکور پرداخت شده باشد ۳- رابطه بیمه ای فرد با سازمان بیمه تامین اجتماعی برقرار باشد ۴- در صورتی که بیمه شده قبل از تاریخ تقاضا حداقل «۲» سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد
پاسخ: 1- فرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌تواند با حداقل حقوق پایه و بیشتر بازنشسته شود. 2- فرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و زیر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه متناسب با تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه بازنشسته می‌شود. 3- فرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه 4- فرد تحت پوشش با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با حقوق کامل باز نشسته می‌شود.