ثبت آنلاین شکایت
راهنمای استفاده از خدمات
رابطه میان کارفرما و کارگر/کارمند، رابطهای حرفهای است که مبنای شکل گیری آن بر پایه قانون است.
در قوانین عام جمهوری اسلامی ایران، بدین رابطه حقوقی پرداخته شده است؛ اما قانونی که در این مورد بدان ارجاع میشود، قانون کار میباشد.
ممکن است در مدت زمانی که قرارداد کار (چه به صورت کتبی یا شفاهی) فی مابین کارفرما و نیروی کار برقرار میباشد، مسائل قانونی مختلفی بوجود آید.
یکی از مهمترین این مشکلات، شکایت نیروی کار از کارفرماست؛ این شکایت و حقخواهی، شامل موارد مختلفی است
در قوانین عام جمهوری اسلامی ایران، بدین رابطه حقوقی پرداخته شده است؛ اما قانونی که در این مورد بدان ارجاع میشود، قانون کار میباشد.
ممکن است در مدت زمانی که قرارداد کار (چه به صورت کتبی یا شفاهی) فی مابین کارفرما و نیروی کار برقرار میباشد، مسائل قانونی مختلفی بوجود آید.
یکی از مهمترین این مشکلات، شکایت نیروی کار از کارفرماست؛ این شکایت و حقخواهی، شامل موارد مختلفی است
شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه
مرجع رسیدگی به دعاوی کارگر از کارفرما جهت دریافت حقوق، مزایا و مسائل مالی معوقه، اداره کار است.
در مرحله اول کارگر باید به همراه کلیه مدارکی که ادعای وی را تایید میکند و سوابق بیمهای خود (در صورت دارا بودن سابقه بیمه تامین اجتماعی) به اداره کار مراجعه نماید.
سپس با تنظیم فرمهای دادخواست، شکایت خود را مطرح کرده و در جلسات سازش که با حضور کارفرما در محل اداره کار تشکیل میشود، شرکت نماید.
در صورت عدم سازش، رأی هیأت تشخیص اداره کار به طرفین ابلاغ شده و چنانچه طرفین و یا یکی از آنها به رای صادره، اعتراض داشته باشند، برای پیگیری مراحل شکایت خود به شورای حل اختلاف مراجعه میکنند.
مرجع رسیدگی به دعاوی کارگر از کارفرما جهت دریافت حقوق، مزایا و مسائل مالی معوقه، اداره کار است.
در مرحله اول کارگر باید به همراه کلیه مدارکی که ادعای وی را تایید میکند و سوابق بیمهای خود (در صورت دارا بودن سابقه بیمه تامین اجتماعی) به اداره کار مراجعه نماید.
سپس با تنظیم فرمهای دادخواست، شکایت خود را مطرح کرده و در جلسات سازش که با حضور کارفرما در محل اداره کار تشکیل میشود، شرکت نماید.
در صورت عدم سازش، رأی هیأت تشخیص اداره کار به طرفین ابلاغ شده و چنانچه طرفین و یا یکی از آنها به رای صادره، اعتراض داشته باشند، برای پیگیری مراحل شکایت خود به شورای حل اختلاف مراجعه میکنند.
شکایت از کارفرما بابت حق بیمه
مطابق ماده 148 قاون کار و بند الف ماده 4 قانون تامین اجتماعی، کارفرما موظف به بیمه کردن کارگر میباشد.
در صورت عدم بیمه نمودن کارگر، کارفرما علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به کارگر، به جریمه نقدی معادل 2 تا 10 برابر حق بیمه مربوطه نیز محکوم خواهد شد.
در این مورد کارگر با مراجعه به اداره کار، شکایت خود را ثبت نموده و این شکایت به هیأت تشخیص این اداره ارجاع داده میشود.
هیأت تشخیص، پس از بررسی اسناد موجود، گزارش بازرس از بازدید از محل کار، قرارداد فی مابین کارگر و کارفرما و سایر مدارک مثبته، رأی خود را صادر میکند، در صورت اعتراض به رإی هیأت تشخیص، پرونده در هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما برای بررسی در مرحله تجدیدنظر ارجاع داده خواهد شد.
نهایتا در صورتی که حکم قطعی به نفع کارگر صادر شود، کارفرما باید به پرداخت حق بیمۀ معوقه کارگر به همراه جریمه آن به سازمان تامین اجتماعی اقدام نماید.
چنانچه پس از صدور حکم قطعی، کارفرما نسبت به اجرای حکم اقدام نکرد، میتوان نامه اجراییه را که توسط واحد بایگانی اداره کار صادر میشود، به شعبه قضایی برد و از این طریق احقاق حق کارگر را خواستار شد.
شکایت از کارفرما بابت عدم انعقاد قرارداد
مطابق قانون کار ایران، الزامی برای انعقاد قرارداد به صورت کتبی وجود ندارد؛ به معنای دیگر قرارداد میتواند کتبی یا شفاهی باشد.
عدم وجود قرارداد کتبی، موجب تضییع حق کارگر نخواهد بود و در صورتی که وی بصورت توافق شفاهی به کار مشغول است و تمایل به داشتن یک قرارداد مکتوب دارد، میتواند از طریق ثبت درخواست در اداره کار، برای این امر اقدام نماید.
وی میتواند از طریق اقرار کارفرما، شهادت کارکنان دیگر واحد تولیدی مربوطه، ارائه مستندات واریزی کارفرما به حساب وی و همچنین حق بیمه پرداخت شده توسط کارفرما برای او، ادعای خود را ثابت نماید.
هیأت تشخیص اداره کار، پس از ثبت شکایت کارگر، بازرس خود را به محل کار اعزام مینماید تا صحت و سقم ادعای کارگر را بررسی نماید.
گزارش بازرس در کنار سایر مستندات، منجر به صدور رای شده و تا 15 روز پس از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظر در هیأت حل اختلاف خواهد بود و پس از تایید، قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
در صورتی که کارفرما از اجرای این حکم تخلف نماید، کارگر میتواند اجرای رای هیات تشخیص را از محاکم دادگستری تقاضا کند.
مراحل ثبت درخواست شکایت از کارفرما
چنانچه بخواهیم به طور خلاصه و به ترتیب، مراحل شکایت از کارفرما را از گام اول بیان کنیم، عبارتند از:
جمع آوری سوابق بیمه توسط کارگر: با مراجعه به اداره کار، نامهای برای شعبه بیمهگزاران دریافت نماید؛ سپس به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و کلیه سوابق بیمه خود را جمع آوری نماید.
مراجعه به اداره کار، تکمیل فرمهای دادخواست و تحویل فرم تکمیل شدۀ دادخواست به همراه سوابق بیمه و کلیه مدارک به اداره کار
دریافت نامه سازش از اداره کار
تحویل نامه سازش به کارفرما توسط کارگر یا ابلاغ آن توسط ادامه کار
تشکیل جلسه سازش حداکثر دو هفته پس از تاریخ ابلاغ
در صورت عدم سازش در جلسه اول (جلسه سازش) و یا عدم حضور کارفرما، جلسه تشخیص تشکیل شده و رأی این جلسه به طرفین ابلاغ میگردد.
در صورت اعتراض طرفین، مرحله بعدی رسیدگی در شورای حل اختلاف خواهد بود؛ طرفین دلایل و مستندات خود را ارائه کرده و رأی نهایی صادر میشود.
رأی صادره، قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
8. چنانچه رای نهایی به نفع کارگر صادر شده باشد و کارفرما از انجام مفاد آن خودداری نماید، اجراییه صادر خواهد شد. برای اجرای این حکم، کارگر باید به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه مراجعه نماید.
9. اخطاریهای از سوی اجرای احکام دادگاه حقوقی به کارفرما ابلاغ میشود و وی 10 روز مهلت دارد تا مفاد رأی را به اجرا گذارد. در صورت استنکاف از اجرای حکم، اقدامات مقتضی برای تادیه طلب کارگر از اموال و دارایی یا حساب بانکی کارفرما صورت خواهد گرفت.
فرایند ثبت نام کارگران در سامانه
نحوه ثبت نام کارگران در سامانه برای شما آورده شده است:
مرحله اول: کارگران باید در قدم نخست به همراه کارت ملی و کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و پس از احراز هویت اطلاعات خود را ثبت کنند.
نحوه ثبت نام کارگران در سامانه برای شما آورده شده است:
مرحله اول: کارگران باید در قدم نخست به همراه کارت ملی و کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و پس از احراز هویت اطلاعات خود را ثبت کنند.
و در صورت احراز هویت آنلاین از طریق لینک زیر می توانند اقدام نمایند
مرحله دوم: پس از پرداخت مبلغ ۵ هزار تومان، رمز عبور سامانه از طریق پیامک برای آنها ارسال می شود.
و در مرحله آخر در سامانه تمامی اطلاعات را تکمیل کنند تا کارشناسان شکایت آن هارا ثبت و در صورت مشاوره با آن ها تماس گرفته خواهد شد
مطالب پیشنهادی مجله خبری با من تامین
در صورتی که پس از فارغالتحصیلی، بیمهپردازی افراد در سایر صندوقهای بیمهای همچون بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و... ادامه پیدا کند، سوابق بیمه دوران تحصیل آنان قابل انتقال به سایر صندوقهای بیمهگر خواهد بود.
برقراری تعهدات بلندمدت از جمله پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از جمله مهمترین تعهدات بیمهای سازمان تأمیناجتماعی است که بیمهشدگان و بازماندگان واجد شرایط آنان میتوانند درصورت احراز شرایط قانونی، از این حمایتها بهرهمند شوند.
بیش از دو هزار بازنشسته با امضای طوماری خطاب به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خواستار لغو واگذاری بانک رفاه شدند.
پاسخ: 1-حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد.
2-بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد.
3-بیمه شده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد قبل از بیکار شدن.
4-بیمه شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند را دریافت خواهند کرد.
پاسخ: ۱- درخواست توسط متقاضی ارائه شده باشد
۲- حق بیمه دوران مذکور پرداخت شده باشد
۳- رابطه بیمه ای فرد با سازمان بیمه تامین اجتماعی برقرار باشد
۴- در صورتی که بیمه شده قبل از تاریخ تقاضا حداقل «۲» سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد
پاسخ: 1- فرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه میتواند با حداقل حقوق پایه و بیشتر بازنشسته شود.
2- فرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و زیر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه متناسب با تعداد سالهای پرداخت حق بیمه بازنشسته میشود.
3- فرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه
4- فرد تحت پوشش با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با حقوق کامل باز نشسته میشود.